zpět

Bytové hospodářství v poločase

Články, projevy, názory

Bytové hospodářství v poločase

Autor: Jaroslav Bartoš, člen klubu zastupitelů ODS při MČ Praha 5

Neúprosně se blíží poločas vlády nové koalice na naší radnici. Budu-li přesný, je již za poločasem, neboť poslední rok před volbami se již nikdo nenamáhá cokoliv vymyslet a prosadit. Trochu se tedy ohlédnu, co pozitivního v bytové oblasti přinesla nám všem zásadní změna, a tou je určitě opoziční role naší ODS na radnici v Praze 5, která byla několik volebních období vždy ve vládnoucí koalici. Nic pozitivního jsem nezaznamenal, je mi líto. Budu zde konkrétní a neomezím se jen na kritiku, ale současně porovnám naše časem vyzkoušená a osvědčená řešení problémů v této oblasti s koaličními. Na úvod nejdříve přiblížím hlavní zásady, kterými jsme se řídili v minulých volebních obdobích.

Byt je svým způsobem druh zboží. Zbožím s neomezenou životnosti, se kterým se čile obchoduje, které se dědí či předává z generace na generaci. A tomu také odpovídá jeho cena nejen prodejní, ale i nájemní. Je pravda, že kupní síla obyvatelstva těsně po pádu totalitního režimu byla několikanásobně nižší než je dnes, a tak se tedy zdá že v současné době neomezené ruce trhu při tvorbě nájemného nic nebrání. Jenže něco brání. Mám zde na mysli naše spoluobčany, kteří nejsou ani dnes schopni zorientovat se v pro ně nepochopitelném světě realit, osoby s takovým rozsahem zdravotního handicapu duševního či psychického, že nejsou schopni nalézt si práci, a konečně seniory. Vezměme si takový čítankový případ lidí, kterým bylo na konci osmdesátých let minulého století okolo padesáti a byli jako skoro všichni bez úspor. Když se tito lidé vinou osudu ocitli v bytě, který byl v soukromém domě a jeho směna tudíž nebyla možná, mají dnes problém. Jsou z nich v mnoha případech senioři, kteří nejsou schopni hradit nájem v plné výši i za pomoci všech možných státních příspěvků. On totiž i regulovaný nájem roste rychleji než důchody.

Po všechna volební období, kdy byla ODS ve vedení radnice, měla jasnou a funkční strukturu pomoci potřebným lidem v bytové nouzi. Do tehdejší bytové komise byly doručovány žádosti výše zmíněných klientů na předepsaných formulářích, které komise bodově ohodnotila a na základě získaných bodů sestavila pořadník, který byl kdykoliv k nahlédnutí a s ohledem i na toto pořadí přidělovala byty. Klienti byli rozděleni do skupin žadatelů sociálně slabých žádajících pronájem obecního bytu, žadatelů s velkým bytem žádající o směnu s menším, zdravotně handicapovaní žádající byt zvláštního určení, žadatelé o byt v domě s pečovatelskou službou a od roku 2009 senioři žádající o obecní byt. Získat byt na Praze 5 bylo možno i ve výběrovém řízení na prázdné byty se smluvním nájemným. Zde žadatel v podatelně ÚMČ Praha 5 do příslušné úřední obálky pro soutěž o konkrétní byt vložil vyplněný příslušný formulář pouze se svými osobními údaji. Teprve po ukončení doby určené k podání žádostí byli losováním vybráni vítězové.
A jak pojala současná koalice řešení celé bytové problematiky? Jejím prvním krokem bylo zrušení Bytové komise a ustavení Hospodářského výboru. Následně se celý bytový odbor sloučil s odborem pro privatizaci a byli sem vybráni tři noví vedoucí a celý odbor dnes patří částečně dvěma radním. Předtím měli oba odbory dva vedoucí a jednoho radního. Nově zřízený Hospodářský výbor se nezabýval nikdy přidělováním bytů, jeho hlavní činností se stalo prodlužování nájemních smluv, řešení splácení dluhů nájemníků, přechodem nájemních smluv a řešení žádostí nájemníků o slevy. Přidělování bytů bylo svěřeno výboru sociálnímu, losování volných bytů bylo úplně zastaveno. A jaké jsou výsledky tohoto snažení? Špatné, a to hlavně pro skupinu sociálně slabších občanů naší MČ Praha 5. V roce 2011 bylo podáno 175 žádostí o přidělení obecního bytu. Přiděleny byly 2 byty pro seniory, a ty ještě vybralo a schválilo minulé vedení radnice, a další 4 byty zvláštního určení. V roce 2012 máme zatím 83 žádosti a přidělen byl jediný seniorský byt! Přitom volných bytů je dnes skoro 110. Teď srovnám tyto výsledky s minulými koalicemi v čele s ODS. V roce 2007 bylo přiděleno 26 bytů, v roce 2008 to byly 22 byty, v roce 2009 potom 26 bytů a v roce 2010 celkem 37 bytů, z toho 8 pro seniory. Dále bylo v roce 2007 vylosováno 21 byt za smluvní nájemné, v roce 2008 to bylo 57 bytů, o rok později 40 bytů a v roce 2010 to byly 24 byty. Myslím si, že jakkoliv komentovat tato čísla nemá smysl.

Velice nás zajímalo, jak naloží koalice s neobsazenými byty. Částečně jsme se to dozvěděli na jednání Zastupitelstva MČ Praha 5 dne 3.4.2012. Pod hrozbou výrazně deficitního rozpočtu se koalice rozhodla, a následným hlasováním si i stvrdila, prodej bytů v domech určených k privatizaci za nejvyšší ceny pomocí zatím nespecifikované soutěže. Samozřejmě zastupitelé za ODS byli proti, neboť tímto postojem koalice upřednostnila pouze ekonomické zájmy a zcela opomenula úlohu samosprávy při řešení problémů s bydlením některých svých spoluobčanů! Vždyť domy z privatizace jsou pro skupiny obyvatel s nižšími příjmy jedinou možností jak si koupit byt do osobního vlastnictví. Ještě připomenu fakt, že výše nevybraného nájemného v neobsazených bytech je dnes cca osm milionů Kč! Prodávat byty v dnešní době, v době výrazného převisu nabídky nad poptávkou, byty v domech zralých k totální rekonstrukci než k podnikání na realitním trhu, je vyloženě hazard s dobrým jménem naší MČ Praha 5.
Zastupitelé za ODS mají svoje opoziční „Zásady pro nakládání s nemovitým majetkem MČ Praha 5“, které vznikaly na základě našich dlouholetých zkušeností se správou tohoto majetku. Po těchto letech jsme došli, bohužel, s ohledem na ekonomické výsledky ohledně jeho správy, prodejů i pronájmů k jedinému výsledku. Není v silách MČ Praha 5 tento majetek vlastními prostředky komplexně modernizovat a jeho značnou část jako konkurence schopné byty pronajímat na realitním trhu. Po zvážení těchto skutečností je tedy třeba rychle prodat nepotřebný nemovitý majetek a z takto utržených peněz opravit těch pár domů, které si ponecháme pro sociální účely. Proto prosazujeme privatizaci domů jako celku subjektům, vzniklým z oprávněných nájemců bytů v těchto domech. Tento způsob prodeje je výrazně rychlejší, jednodušší, i když ekonomicky údajně ne tak příznivý, jako prodej po bytech, který preferuje současná koalice. Je pravda, že pouhý prostý součet cen za prodané byty při způsobu prodeje po bytech je větší, než je cena celého domu prodávaného jako celek. Ovšem, nikdy se nepodaří prodat všechny byty v domě, a potom je MČ Praha 5 spoluvlastník tohoto domu a je nucena se finančně podílet na jeho správě, údržbě a modernizaci, aniž by se jí potom tyto prostředky nějakým způsobem vrátily. Tento proces je leckdy několikaletý, a tak se z původní výhodné ceny odčerpá značná její část. Výhodné příjmy z pronájmu nebytových prostor v domech privatizovaných po bytech je iluzorní pojem. Stejně špatný stav jako byty mají i nebyty, a tak si lze jen těžko představit jakékoliv ekonomicky výhodné příjmy z jeho pronájmu.

Pro začátek počítáme s ponecháním asi 10-12 domů s cca 400 byty, které jsou vyjmenovány v „Zásadách pro nakládání s nemovitým majetkem MČ Praha 5“. Tento počet není konečný, neboť některé domy nebude možno prodat a tak se přidají mezi sociální, nebo se jimi nahradí některý původně navržený. Správu v těchto ponechaných domech si potom bude MČ Praha 5 provádět vlastními silami úředníky nynějších majetkových odborů.

Stav, struktura i kvalita spravovaného nemovitého majetku současnou koalici nejen že se nelepší, ale i díky chaotickému výběru domů do privatizace se zhoršuje. Např. domy s převážnou většinou malometrážních bytů a s nájemníky v seniorském věku se privatizují po bytech, viz Bozděchova 9. Nebo bytová koncepce, kterou se koalici i přes náš nesouhlas podařilo v loňském letním jednání Zastupitelstva schválit, dnes nikoho nezajímá. Koncepci, která je dobrá pouze pro časy hojnosti, kdy pokladna MČ Praha 5 praská ve švech a kdy je pro investice do bytového fondu vždy dost prostředků. V současné době, pod reálnou hrozbou nenaplnění rozpočtu, si na ni už nikdo ani nevzpomene. A aby toho nebylo dost, na posledním zasedání Zastupitelstva dne 3.4. 2012 byl zrušen Hospodářský výbor. To, že žádný z odpovědných radních alespoň přibližně nenastínil další vývoj v této oblasti, jenom dokresluje poměry, které v současné době panují v bytovém hospodářství na MČ Praha 5.

kancelář Oblastního sdružení Oblastní sdružení ODS Praha 5
Janáčkovo nábřeží 1211/11 (vchod z ulice Lesnická)
Praha 5 - Smíchov
e-mail : os.praha5@ods.cz
HOME ZÁKLADNÍ INFORMACE ODKAZY KONTAKT AKTUÁLNĚ PŘEDSTAVITELÉ OBLASTI MÍSTNÍ SDRUŽENÍ JAK SE STÁT ČLENEM VÝSLEDKY VOLEB VOLENÍ ZÁSTUPCI AKCE ČLÁNKY, PROJEVY, NÁZORY FOTOGALERIE ČASOPIS
copyright
2009/25:
HOME ZÁKLADNÍ INFORMACE ODKAZY KONTAKT Home Lucie Vávrová
Lucie Vávrová
Všechno jde a vše je možné. Je jen na nás, co jsme pro to ochotni obětovat"
vstup do intranetu