
Zóny placeného stání
Články, projevy, názory
Autor: Vojtěch Zapletal - člen Zastupitelstva městské části Praha 5
Dynamika vývoje dopravy v Praze přináší otázku přímo nerudovskou – kam s nimi? Tedy kam s auty, kterých podle statistických ročenek přibylo od roku 1990 už víc než 100 %, na počet přesahující 900 000 vozů. Aktuálně osm z deseti občanů starších 18 let má k dispozici automobil. Přitom 51 % obyvatel vlastní jeden automobil a dalších 31 % dokonce dva i více.
Rozvoj a urbanizace Prahy 5 znamenají také tlak na řešení dopravy v klidu. Představitelé městské části si již dlouhou dobu uvědomují, že parkování je neuralgickým bodem pro občany žijící a podnikající především na Smíchově a Malé Straně. Proto již v minulém volebním období rozhodli o zpracování projektu zóny placeného stání pro centrální části území. Při projednávání projektu však nebyla nalezena shoda s představiteli minulého vedení města pro odlišnosti v řešení zóny proti již existujícím v některých částech města. Obdobné navrhované úpravy jsou však nyní již uplatňovány na celém území aglomerace. Je proto dobrou zprávou, že současné vedení hl. města znovu otevřelo jednání o zřízení zón v Praze 5 a Praze 6. Názory odborníků, kteří zpracovali expertní posudky, jsou známy, náš klub však bude prosazovat, aby se vedení radnice opět dotázalo na názory vás, občanů. Výsledky ankety uskutečněné před třemi lety prokázaly, že postoje veřejnosti nejsou jednoznačné, většina však již tehdy souhlasila se zavedením zóny a preferovala smíšený model s možností vydání parkovacích karet pro všechny občany Prahy 5. To by znamenalo, že vlastník karty je oprávněn na smíšených modrých úsecích parkovat bez poplatku, návštěvníci, především mimopražští, zde budou muset platit za každou hodinu parkování. Anketa prokázala značnou polaritu názorů na zavádění zón, výrazná většina respondentů připomínala další otázky spojené s problematikou dopravy v klidu. Důležitým hlediskem je zajištění možnosti parkování pro živnostníky a podnikatele, a tak maximálně podpořit zachování tradičních obchodních ploch. Debata poukazovala na potřebu výstavby podzemních garáží a P+R a na rozvoj komunikací páteřní sítě včetně
hromadné dopravy. Klub zastupitelů ODS bude prosazovat nalezení optimální varianty dopravní obsluhy centra při široké shodě s názory veřejnosti. Projekt je reakcí na přijatá nebo připravovaná regulační opatření v ostatních částech města. Je však důležité přijmout takové řešení, které omezí průběžnou obsazenost komunikací městské části, ale nepovede k utlumení jeho důležitých funkcí jako levobřežního centra aglomerace.



Janáčkovo nábřeží 1211/11 (vchod z ulice Lesnická)
Praha 5 - Smíchov
e-mail : os.praha5@ods.cz

2009/25: