
Proč dochází ke snižování rychlosti na některých komunikacích v Praze (30.1.2010)
Články, projevy, názory
Autor: Miroslav Škaloud
Snižování rychlosti na některých komunikacích v Praze je pro motoristy nepříjemné. K těmto opatřením však dochází v důsledku přísnějších hlukových norem, které musí hl. m. Praha dodržovat. Řadu výhrad, se kterými je možné se setkat lze vyjasnit rekapitulací základních faktů.
1) Evropská komise vydala směrnici Evropského parlamentu a Rady 2002/49/EC o hodnocení a řízení environmentálního hluku.
2) tuto směrnici jsme byli povinni vtělit do našeho právního řádu, pod sankcí trvalých pokut.
První pokus prosadit jej do našeho právní řádu byl uskutečněn prostřednictvím tzv. hlukového zákona “o hodnocení a snižování hluku v životním prostředí”. Zde se jej však pro prezidentovo veto nepodařilo prosadit o jeden chybějící hlas v Poslanecké sněmovně.
Uvedená směrnice byla transponována až prostřednictvím zákona č. 222/2006 Sb. ze dne 25.4.2006, o integrované prevenci a omezování znečištění, atd ... v části týkající se novely zákona 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví.
Přílohy k této směrnici, byly transponovány do vyhlášky č. 523/2006 Sb. ze dne 21.11.2006.
3) za nedodržování nových hlukových limitů, se ocitla hl. m. Praha již před soudem (v r. 2006 se obyvatelé okolí severojižní magistrály se obrátili na soud, který v r. 2008 Praze přikázal, aby snížila hladinu hluku v bytech na 45 decibelů ve dne a 35 decibelů po 22:00). Pro úpravu ostatních komunikací dostala výjimky avšak s řadou podmínek, jednou z nich bylo vypracování akčního plánu na snižování hluku a dále dodržení limitů alespoň v některých oblastech. Hl. město připravilo řadu opatření, aby dostálo novým hlukovým normám, např. hlukové bariéry, nové povrchy silnic, nové uložení kolejí pro tramvaje, seřizování semaforů pro plynulejší průjezd vozidel. Investiční opatření jsou finančně náročná a je zapotřebí je provádět postupně.
4) Konkrétním opatřením k plnění povinností vyplývající pro hl. město ze zákona pak bylo usnesení Rady hl. m. Prahy ze dne 15.9.2009. V tomto usnesení byl schválen akční plán na snižování hluku, včetně uvedení konkrétných akcí na výměnu nebo rekonstrukcí vozovek, výstavby protihlukových stěn a dále měření rychlosti a snížení rychlostí v některých úsecích komunikací. Toto usnesení zavazuje některé odbory MHMP aby v jeho intencích pracovaly (odbor dopravy, technickou správu komunikací. Dopravní podnik apod.)
5) Zda dojde v důsledku snížení rychlosti i ke snížení hluku (např. na magistrále) je otázkou a tento předpoklad bude předpokládám prověřován měřením. Pokud ke snížení nedojde, bude muset hl. m. Praha přistoupit k jiným opatřením.
6) Bez ohledu na to, jak velká část občanů požaduje snižování hluku a jak velká nikoliv, je zde jedna zásadní určující okolnost a tou je evropská směrnice, kterou jsme museli přijmout. Pokud bychom chtěli zachovat stávající rychlosti na komunikacích máme zde jen dvě možnosti jak postupovat, buď se nám její podmínky bude dařit plnit nějakými technickými opatřeními aniž by bylo nutné snižovat rychlost vozidel (a moderní technologie možná nějaká řešení přinesou), nebo vystoupit z EU (což se jeví jako nereálné a podle mého i nerozumné).



Janáčkovo nábřeží 1211/11 (vchod z ulice Lesnická)
Praha 5 - Smíchov
e-mail : os.praha5@ods.cz

2009/25: