
Poradci, právníci a noví zaměstnanci „projí“ rozpočet Prahy 5
Aktuálně
Tisková zpráva k rozpočtu MČ Praha 5 ze dne 24.3.2011
Poradci jednotlivých radních, stálí i externí, nárůst o 22 nových zaměstnanců na hrozivých 314, smlouvy s právními kancelářemi za desítky milionů - to jsou hlavní důvody proč MČ Praha 5 bude hospodařit s téměř osmdesátimilionovým deficitem. Důsledky jsou alarmující. Praha 5 omezila investice na neúnosné minimum. Například děti ze Základní školy Pobělohorská přijdou o novou tělocvičnu, a to přesto, že je již na ni vydáno stavební povolení, občané se nedočkají plánované obnovy chodníků a razantně se omezí i údržba zeleně, která je jednou z priorit občanů Prahy 5. Poslanecký klub ODS takovýto rozpočet podpořit nemohl a shodl se tak i s novým vedením ODS na Praze 5, v jehož čele stojí náměstek ministra financí Zdeněk Zajíček.
„Nejhrozivější je kapitola místní správa a samospráva, která se naprosto neopodstatněně navýšila oproti minulým rokům o zhruba 40 milionů korun. Noví radní si vybavují kanceláře, chtějí si nakoupit nová auta, zaměstnávají absurdní množství poradců a přijímají své kamarády. Není pak divu, že nejsou peníze na školy a školky, kulturu či údržbu zeleně,“ vysvětluje předseda kontrolního výboru zastupitelstva Lukáš Herold. Přestože koalice hovoří o úsporách a vypovídání nevýhodných smluv, jejich stodenní působení na radnici je přesným opakem. Ať už to jsou právní služby v řádech milionů, nesmyslné audity až po přidělení jednoho z finančně nejlukrativnějších nebytových prostor pro účely reprezentace politické strany TOP09. Jen tímto posledním rozhodnutím přijde radnice za 4 roky minimálně o 2,5 milionu korun.
„Je zvláštní, že koalice sama přiznává, že s rozpočtem není zcela spokojena. Nerozumím tomu, proč ho tedy tak špatně připravila a proč ho v této podobě předkládá. Rozpočet, ze kterého jde jen 7,75 % do investic na potřeby občanů Prahy 5 a zbytek rozpočtu směřuje do spotřeby, to není dobrá vizitka pro koalici. Co však považuji za skutečnou hrozbu do budoucna, je navržený finanční výhled na roky 2012-2015. Ten totiž nejen že nereflektuje skutečnost, že významné příjmy do rozpočtu stále činí z privatizace bytového fondu, která je téměř u konce, ale stále počítá s tím, že 40% výdajů rozpočtu jsou povinně určeny na chod úřadu a zvolených zastupitelů“, říká člen finančního výboru Martin Frélich.
ODS navrhla snížení výdajů kapitoly místní správa a samospráva o téměř 50 milionů korun. „Pokud neprosadíme malý a efektivní úřad, může se stát, že finanční rezerva z minulosti bude utracena a radnice se dostane do vážných finančních problémů. Takto se nechová dobrý hospodář“.
Návrhy ODS na snížení počtu zaměstnanců úřadu, snížení počtů poradců, odložení obnovy vozového parku, snížení odměn pro zastupitele se zastupitelům ODS přes nesouhlas koalice prosadit nepodařilo. Co však je v přímém rozporu se sliby TOP09, ČSSD i Věcí veřejných, je zamítnutí návrhu na průběžné zveřejňování údajů všech výdajů radnice, především výdajů na poradce, právní služby, studie atd. Tento návrh byl hlasy koalice odmítnut a bohužel nám zůstane utajeno, jak radnice Prahy 5 hospodaří s miliony korun daňových poplatníků.



Janáčkovo nábřeží 1211/11 (vchod z ulice Lesnická)
Praha 5 - Smíchov
e-mail : os.praha5@ods.cz

2009/25: