Veletrhy zaznamenaly stabilitu - Analýza veletržního trhu za rok 2013

Publikováno: 19.8.2014 00:00

Autor: SOVA ČR

S napětím očekávané výsledky českého veletržního průmyslu za rok 2013 prokázaly, že přes problémy ekonomiky si veletrhy pozici v rámci marketingového mixu uhájily a jsou vnímány jako důležitý nástroj pro obchodní strategii firem.

Analýza veletržního a výstavního trhu za rok 2013 zpracovává statistické charakteristiky celkem 273 jednotlivých veletržních a výstavních titulů, které připravilo 33 organizátorů – veletržních a výstavních správ, veletržních agentur či městských úřadů.

Pokud jde o globální pohled, kopíruje rok 2013 v ukazateli prodané výstavní plochy výsledky let 2009, 2010 a 2012. Klesající trend vykazuje počet návštěvníků i když lehce překračuje úroveň roku 2009. Trvalým se jeví pokles počtu přímých vystavovatelů. Tím více je potěšitelný fakt stabilizace výstavní plochy. Důležitým ukazatelem v tomto směru je však počet všech vystavujících firem, který kromě přímých vystavovatelů zahrnuje i tzv. zastoupené firmy, tedy ty, které se fyzicky prezentovaly v rámci expozice přímého vystavovatele. Při tomto pohledu počet zúčastněných firem neklesá, naopak – oproti roku 2012 vykazuje významný nárůst.

SOVA ČR využívá služeb agentury AMASIA EXPO a sleduje celkovou bilanci segmentu veletrhů v kontinuální řadě již 17 let. Má tak k dispozici unikátní trendovou studii veletržního a výstavního dění v ČR. Obdobně jako v minulých letech lze konstatovat, že též ANALÝZA 2013 obsahuje cca 85 - 90 % všech veletržních a výstavních dat za Českou republiku ve sledovaném roce. A výsledky roku 2013 mohly být ještě lepší – negativně se projevila skutečnost, že po mnoha letech nyní bez valného zdůvodnění neposkytly svá data dva významní organizátoři – Terinvest Praha a Výstaviště Lysá nad Labem.
Do souhrnné statistiky je tedy zahrnuto celkem 273 akcí 33 organizátorů, z nichž pouze tři (VELETRHY BRNO, VÝSTAVIŠTĚ ČESKÉ BUDĚJOVICE, VÝSTAVIŠTĚ FLORA OLOMOUC) alespoň některé své akce podrobily auditu.

Ve srovnání s rokem předchozím se zvýšil celkový počet analyzovaných veletržních a výstavních akcí o 19.

Zpracovatelská agentura AMASIA EXPO a SOVA ČR samozřejmě vnímají skutečnost, že některá neauditovaná data nemusejí zcela věrně odrážet skutečnost, reálně dosažené výsledky. Ale stejně jako v předešlých letech na základě pozorování je možné počítat s 85 – 90% věrohodností těchto dat.

Lze konstatovat, že doznívající obecná ekonomická krize sice zasáhla sektor fair industry razantně, nicméně nikoliv likvidačně. Bude zřejmě nezbytné hledat intervenční nástroje, které by v konkurenci jiných médií – zejména elektronických – prezentovaly nesporné přednosti veletržní a výstavní formy komunikace:

* Nezastupitelnost veletrhů a výstav při vstupu na trh – zejména zahraniční
* Osobní kontakt v komerčním jednání při setkání nabídky a poptávky
* Bezprostřední zpětnou vazbu
* Racionální i emocionální rovinu dialogu
* Cílevědomější úsilí organizátorů o propagační oslovení a získání relevantních skupin vystavovatelů i návštěvníků ve vazbě na nomenklaturní profilaci akce
* Kvalitní skladbu doprovodných programů atd.

URL adresa: http://www.euroexpo.cz/2-101900-veletrhy-zaznamenaly-stabilitu-analyza-veletrzni
Vytištěno: 20.5.2024 v 17:14