Prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., děkan Fakulty sociálních studií, Vysoká škola finanční a správní, Praha

Publikováno: 19.1.2012 00:00

Autor: EuroExpo

Prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc., děkan Fakulty sociálních studií, Vysoká škola finanční a správní, Praha

1. V čem vidíte význam veletrhů při naplňování Strategie konkurenceschopnosti ČR? A jak by tomu měla podle Vás odpovídat mezinárodní strategie ČR na mezinárodních výstavách a veletrzích?

2. Co pro zlepšení podmínek účasti českých firem na mezinárodních veletrzích v zahraničí i tuzemsku může udělat vláda a státní orgány?

1. Jak dokládají různá vyjádření podnikatelské veřejnosti a zejména představitelů významných českých firem, veletrhy při veškeré intenzívní konkurenci nejrůznějších nových médií elektronického typu, stále mají velmi významnou roli při vstupu na zahraniční trhy. Především zde jsou vnímány jako „otevírač vrátek“ na nových teritoriích, jako příležitost pro nezprostředkované, osobní setkání s hlavními partnery budoucího obchodu, jako místo, kde se odehrává první navazování kontaktů, kde si potenciální partner vytváří svou představu o importérovi. A to nejen z hlediska velikosti, obsahu a formy expozice – což je samozřejmě z hlediska image a obchodní, výrobní, dodavatelské apod. funkce instituce velmi významná informace, ale také z hlediska lidské kvality obchodního partnera. Osobní kontakt dvou hlavních hráčů obchodního případu ve veletržním expozičním prostředí, prostředí dokumentujícím sílu, význam, věhlas, schopnosti realizace významných dodávek, v prostředí s referencemi o ekonomické, konstrukční, výrobní, obchodní atd. potenci nabízejícího, přináší informace jinak nesdělitelné. Partneři se právě v jednacích prostorách expozice vzájemně testují, sledují řeč těla, vstřícnost, empatii, ochotu naslouchat a řešit problémy a na tomto základě zkoumají, jak partner reaguje na jejich potřeby, námitky, přání, zjišťují, nakolik je empatický apod.
Tedy veletržní expozice či veletrh jako celek ve formě meeting pointu, umožňující přesvědčivou výpověď o ekonomickém potenciálu nabízejícího, doplněný o intenzívní interpersonální kontakt je tím nejlepším startem pro zahájení obchodních vztahů či pro jejich upevnění.

2. Zde soudím, že tím nejvýznamnějším je akcentování profesionalizace přípravy a realizace českých účastí na mezinárodních veletrzích. Především pak pochopení faktu, že v rámci komplexního marketingového přístupu k trhu a v jeho rámci strategie integrované marketingové komunikace, je nezbytné přistupovat k veletržnímu vystoupení jako – na jedné straně – komplexní propagační akci individuálního typu, na straně druhé pak k veletržnímu vystoupení jako součásti celkové propagační akce – marketingu a integrované marketingové komunikační aktivity daného subjektu.
Z hlediska státních orgánů je pak nezbytnou podmínkou efektivnosti velmi „tvrdošíjné lpění“ na skutečné profesionalizaci přípravy a realizace veletržní účasti jednotlivých firem, na komplexní propagační přípravě, na úvaze o reálnosti doprovodných eventových aktivit (přednáškových, společenských, novinářských apod.). Souhrnně řečeno – čím větší tlak nových – zejména elektronických - médií, tím profesionálnější musí být celý přístup vystavovatelů, kteří musejí chápat synergii jednotlivostí v rámci komplexního celku.

URL adresa: http://www.euroexpo.cz/2-101030-prof-phdr-dusan-pavlu-csc-dekan-fakulty-socia
Vytištěno: 20.5.2024 v 19:12