Dobře připravený regionální veletrh funguje jako magnet

Publikováno: 13.12.2011 00:00

Autor: EuroExpo

tvrdí Ing. Daniel Vaverka, předseda představenstva společnosti Omnis, a.s.

Kolik výstavních akcí uspořádala veletržní správa Omnis v roce 2011?

V roce 2011 jsme uspořádali 27 akcí ve 23 termínech ve 21 městech. Tolik suchá statistika. Skrývá se za ní celoroční aktivita od ledna do listopadu, od Hodonína po Plzeň a od Znojma po Liberec. Naše veletržní správa je zaměřena především na regiony, je specialistou na výstavy s tematikou stavebnictví, vytápění, bydlení, v létě i zahrada a hobby, které tvoří 80 % výstavního kalendáře. Ten doplňují nízkonákladové odborné výstavy jako např. Svět reklamy nebo Elektrofest.

Společnost Omnis překvapuje téměř každoročně novou akcí. Kolik novinek se v kalendáři letos objevilo, kde se nové akce konaly a jaké měly výsledky?

Letos jsme uspořádali tři nové akce. Jednalo se o výstavu Stavíme, bydlíme ve Znojmě, Krkonošský veletrh v Trutnově a Chodský veletrh v Domažlicích v rámci Chodských slavností. Ve všech nových městech jsme byli mile překvapeni příznivým ohlasem návštěvníků a zájmem vystavovatelů – především našich stálých klientů. Řada z nich si již vyzkoušela, že umíme kvalitně připravit výstavu i v dosud neznámém městě a že účast na novém projektu pro ně nepředstavuje riziko. Tato důvěra nás těší a pro úspěch děláme maximum – plán a harmonogram každé, nejen nové, výstavy po stránce obchodní, organizační i reklamní připomíná plánování vojenských operací.

Které akce z portfolia společnosti Omnis jsou nejúspěšnější?

Úspěšná je pro nás každá akce, i menší, která přinese užitek pro vystavovatele a vzbudí živý zájem potřebného počtu návštěvníků – takový ten celkový dojem, kdy vše klapne a je všeobecně pozitivní nálada, je, jak se říká, k nezaplacení. Co do velikosti a ohlasu jsou určitě nejúspěšnější oba olomoucké veletrhy Stavotech, plzeňský trojlístek veletrhů, Opavský veletrh a následuje řada dalších akcí.

Jak argumentujete firmám, že by se měly výstavy zúčastnit?

Nevýhodou veletrhů je nutnost fyzické účasti, nutnost si veletrh „odpracovat“. A peníze mohou marketingoví manažeři utratit i jinak – pro zadání inzerce stačí pár kliknutí v počítači v teple kanceláře. Naproti tomu ty firmy, které hovoří na výstavě se zájemci osobně, získávají neocenitelnou výhodu – jejich nabídka zůstává otisknuta v mysli zájemce, získali si prvotní důvěru a jen těžko tento otisk někdo překryje, obzvláště ne neosobní reklamní kampaní v rádiu nebo tisku. Lidé jsou většinou pohodlní, málokdo absolvuje několik nabídkových jednání a opravdu hledá NEJ nabídku. Pokud má firma dobrý produkt za rozumnou cenu a schopného obchodníka, může na veletrhu i po něm snadno „kout železo, dokud je žhavé“. Dobře připravený regionální veletrh funguje jako magnet, který přitáhne z širokého okolí na jedno místo většinu zájemců – u nás konkrétně o stavbu, opravy domů, rekonstrukce, modernizaci vytápění apod. Je zajímavé, že cena za účast na naší regionální výstavě není dražší než obvyklá inzerce v novinách v místě konání. Někdy říkáme, že účast na výstavě je vlastně „živý inzerát“.


Jak tedy vidíte roli veletrhů v konkurenci jiných způsobů reklamy?

Víte, nemám moc rád prohlášení typu „Funkce veletrhů je nezastupitelná“ nebo „Účast na veletrhu se určitě vyplatí“. Jak kde a jak pro koho. Každá firma by si měla ujasnit roli veletrhu ve svém marketingu a vyzkoušet si, třeba i několika variantami účasti, co může účastí získat. Strašně důležitý je schopný a motivovaný obchodník, který jen pasivně nečeká, až jej někdo osloví (nebo si dokonce čte v koutku expozice noviny). A přestože hlavním cílem většiny vystavovatelů je ve finále prodej, je potřeba umět využít i množství informací, které komunikace s návštěvníky přináší – např. že by uvítali jinou variantu výrobku, že se jim zdá cena vysoká, že někdo nabízí obdobnou věc s lepšími vlastnostmi apod. Vystavovatel, který ví, co chce a co může očekávat, je nejlepší klient.
Co se týká role veletrhů v kontextu jiných, zejména způsobů reklamy – určitě jste si všimli, že nových způsobů reklamy přibývá, ale tradičních neubývá, protože se zvyšuje množství reklamy a obecně komunikace potřebné k tomu, aby se prodej vůbec uskutečnil. A veletrh představuje v tom množství jednu z mála možností osobní komunikace s klientem, jednu z mála příležitostí k fyzickému kontaktu s výrobkem – to je ta jeho hlavní výhoda.

Rozhovor zveřejněn v titulu Přehled veletrhů 2012

URL adresa: http://www.euroexpo.cz/2-100994-dobre-pripraveny-regionalni-veletrh-funguje-jako-m
Vytištěno: 25.4.2025 v 23:39