Specializované veletrhy už zamířily i za hranice Evropy

Publikováno: 7.6.2010 00:00

Autor: EuroExpo

25. ročník veletrhu výpočetní techniky a spotřební elektroniky CeBIT Hannover konaný 2. - 6. 3. 2010 proběhl za účasti 4 150 firem. Z toho 13 vystavovatelů přijelo z Česka.

Na téměř dvou desítkách veletržních akcí konaných na čtyřech kontinentech se mohou do konce letošního roku prezentovat české firmy v rámci dotovaného projektu specializovaných výstav a veletrhů (SVV). Mezi dalšími cíly českých firem jsou například Alžírsko, Irák, Egypt, Čína či Indie.

Od února, kdy projekt odstartoval, se uskutečnilo již téměř třicet specializovaných veletrhů v Evropě, USA i v oblasti jihovýchodní Asie

„Počet zúčastněných firem do konce května se přiblížil třem stovkám. Vzhledem k velkému zájmu o další akce očekáváme, že plánovaný počet 1400 účastí v rámci stovky zahraničních veletrhů během tří let trvání projektu SVV, bude pravděpodobně překročen,“ říká tajemník Hospodářské komory České republiky Radek Pažout.

V rámci projektu, který realizuje HK ČR ve spolupráci s nositelem projektu, agenturou CzechTrade a Ministerstvem průmyslu a obchodu, může vystavovatel získat finanční podporu až do výše 120 tisíc korun bez DPH na přímé náklady spojené s veletržní expozicí. Dotaci přitom může obdržet opakovaně. Limitem je čerpání podpory v rámci tzv. „de minimis“, tj. 200 tisíc eur během tří let. Další formou podpory pro české vystavovatele je realizace komunikačních aktivit v teritoriu veletrhu a celková koordinace a administrace související s žádostmi o dotaci poskytovaná bezplatně ze strany HKČR. Celá projekt je financován z prostředků Operačního programu Podnikání a inovace.

Kladné reference

Ohlasy českých podniků na dosud realizované veletrhy jsou velmi pozitivní. Kladně je hodnoceno zejména získávání nových obchodních partnerů, zviditelnění firmy na zahraničních trzích a bezproblémový průběh výstav. Dalším plusem pro české vystavovatele je komunikační, realizační a propagační zajištění ze strany Komory i CzechTrade. To potvrzuje i ředitel Czech ICT Aliance Michal Zálešák, který vedl účast skupiny českých firem na veletrhu CeBIT v Hannoveru: „Hospodářská komora a CzechTrade nám metodicky a organizačně významně pomohly. I díky nim byla letošní účast na CeBITU úspěšná.“

„Vstřícnost pracovníků Komory i CzechTradu k jednotlivým vystavovatelům byla úžasná, jejich odbornost vysoká,“ pochvaluje si šéf společné české účasti na loveckém a střeleckém veletrhu v Norimberku a předseda Asociace výrobců a prodejců zbraní a střeliva Rudolf Fulín.

Doporučení pro žadatele dotace

Zájemci o účast v projektu SVV by měli věnovat pozornost podmínkám pro získání podpory. Jedná se zejména o sídlo firmy či její provozovny mimo území hl. m. Prahy a začlenění aktivit firmy do podporovaných ekonomických činností dle klasifikace CZ-NACE. Další informace na mailu veletrhy@komora.cz, telefonním čísle +420 266 721 300 či na www.komora.cz/veletrhy

Průzkum: Veletrhy jsou nejdůležitějším nástrojem pro exportní expanzi

Účast na veletrzích, kontraktačních výstavách a prezentačních dnech je podle 25 % českých firem nejdůležitějším nástrojem pro úspěšnou expanzi na exportní destinace. Vyplývá to z dubnového průzkumu Hospodářské komory České republiky a bankovní skupiny HSBC. Zúčastnilo se ho přes 400 respondentů, od malých firem až po velké podniky nad 250 zaměstnanců.

"Čtvrtina českých exportérů zřetelně upřednostňuje výstavy před jinými formami podpory, jako je využití specializovaných obchodních společností nebo obchodních misí do zahraničí," komentoval výsledky šetření tajemník HK ČR Radek Pažout.
Nejatraktivnější exportní destinací je Evropská unie, kterou upřednostňuje 45 % dotázaných. Na dalších dvou místech žebříčku se umístily země bývalého Sovětského svazu a Německo. Obě oblasti označilo za nejatraktivnější destinaci shodně 19 procent firem.

Exportní orientaci upravilo v poslední době 16 % firem, 63 % podniků teritoria vývozu zásadně nezměnilo. "Téměř jedna pětina dotázaných uvedla jako nové exportní teritorium země bývalého Sovětského svazu, více než 10 procent Asii," uvedl ředitel exportních finančních služeb HSBC Tomáš Nymburský. Nad 10 % se rovněž dostala Jižní Amerika.

Mezi nejvýznamnější náklady, které musely snížit v souvislosti s hospodářským poklesem ve druhé polovině roku 2009, firmy nejčastěji uvedly variabilní složku mzdy (21 %) a zamýšlené investice (20 %). Až na třetím místě zmínily náklady na marketing a propagaci (13 %).

Změnili jste v poslední době exportní destinace?

Ano – 16 %
Ne – 63 %
Neexportuji – 22 %

Pokud ano, kam nově exportujete?

Asie - 12 %
Latinská Amerika - 12 %
země SNS - 19 %
Jiné - 57 %

Která exportní destinace je podle vás pro české exportéry nejatraktivnější?

Německo - 19 %
Evropská unie obecně - 45 %
Balkánské země - 2 %
Země býv. Sovětského svazu, SNS - 19 %
Blízký a střední východ - 3 %
Asie - 4 %
USA - 2 %
Jižní Amerika - 1 %
Ostatní - 5 %

Je podle vás vhodné, aby se na podpoře českých exportérů podílely kromě vládních organizací také nevládní subjekty?

Ano - 75 %
Ne - 25 %

Jak hodnotíte podporu a vstřícnost vašich bankovních partnerů při řešení vašich exportních případů (známky jako ve škole)?

Vynikající - 1 %
Velmi dobrá - 15 %
Dobrá - 43 %
Dostatečně - 25 %
Nedostatečně - 16 %

Zdroj: HK ČR, HSBC

URL adresa: http://www.euroexpo.cz/2-100361-specializovane-veletrhy-uz-zamirily-i-za-hranice-e
Vytištěno: 5.7.2025 v 04:19