Asi bych měl klepat do dřeva

Publikováno: 28.8.2009 00:00

Autor: EuroExpo

Asi bych měl klepat do dřeva

O budoucnost veletrhů a výstav nemám obavy. Možná s výkyvy, ale stále zůstanou místem konkrétního setkání nejenom s klientem, ale i s přátelskou nebo nepřátelskou konkurencí, místem porovnání svého postavení mezi obdobným, říká Karel Burda, ředitel ostravského výstaviště Černá louka, který byl v roce 2007 oceněn profesním titulem „ Osobnost českého veletržního průmyslu“.

Jak se vám jeví trendy veletrhů a výstav ve vaší veletržní organizaci za 1. pololetí v době ekonomické krize?

Asi bych měl klepat do dřeva, ale I.pololetí 2009 proběhlo v naší společnosti ještě dobře. Dosažené výsledky dokonce překonaly stejné období roku 2008. Nejsem již takový optimista na II.pololetí, výstavy jsou dlouhodobá záležitost a tak uzavřené dohody z roku 2008 pro výstavy dotazovaného období nepoznamenala světová krize.

Veletrhy jsou marketingovým produktem posilujícím značku. Myslíte si, že se na tom změní něco podstatného?

O tom bylo už napsáno mnoho učených knih, studií, pojednání. Z mého pohledu u firem, které mají zdravý a rozumný marketing, zůstanou výstavy a veletrhy nezbytným článkem marketingového produktu.
Naopak si myslím, že nečiní dobře firmy, které z důvodu krize omezují své prostředky právě v marketingové oblasti. Povede to k jejich „vyšumění“ z trhu, přestanou být vidět a budou velmi těžce budovat ztracenou pozici.
Právě v době krize by měl být ve firmách položen důraz na kvalitní marketing, provést jeho vyhodnocení,posouzení účinnosti, odstranit zbytné a posílit nezbytné. Rozhlédněte se kolem sebe, kolik nesmyslných neúčinných marketingových a reklamních kroků některé firmy dělají a pak je slyšíte, že šetří a nejdou na výstavy. Měly by velmi vážně přehodnotit práci jejich marketingového oddělení.

Myslíte si, že se změní charakter a obsah i velkých veletrhů (MSV či Mezinárodní stavební veletrh Brno či Aquatherm, FOR ARCH apod.)?

Jsme v Ostravě regionální výstaviště, takže otázka, kterou kladete je spíše na pořadatele a organizátory těchto velkých akcí. Oni musí vyhodnotit, jestli jim stávající trend beze změn vyhovuje, nebo zda ho přehodnotí a změní.
My v Ostravě hledáme určitě změny, změny, které by zaujaly naše zákazníky a naopak přivedly ještě nové zájemce o naši činnost.

Objevil se názor, že budoucnost je v současné době ve spotřebitelských veletrzích, které by měly přilákat i „unavené“ lidi z obchodních center. Jaký je váš názor?

Pokud spotřebitelský veletrh nepřinese lidem něco nového a něco jiného, než co vidí v regálech supermarketu, myslím si, že nemá šanci. Rodina s dětmi, důchodci, mladí lidé, opět stráví svůj víkend, nebo jeho část v obchodním centru, kde kromě nákupů, které vlastně často ani nepotřebují, si užijí občerstvení, pestrosti zážitků z davu, utratí čas.
Takže spotřebitelský veletrh musí proti téhle vysoce komerční nabídce supermarketu nabídnou ještě něco navíc, něco co lidi přivede.
Mám názor, že tato otázka tak trochu hodně souvisí s kulturní úrovní mnoha rodin, tržním chováním lidí, nedostatkem času na děti, nedostatkem času dětí na staré rodiče, apod.

Myslíte si, že krize veletrhy a výstavy „pročistí“, že některé, např. menší výstavy a veletrhy zaniknou?

Současný stav hospodářství může mít dopad nejenom na malé výstavy a veletrhy, stejně tak může dopadnout i na ty velké. Takže bude spíše záležet na pracovní usilovnosti a nasazení toho kterého týmu, který se bude snažit co nejvíce tyto dopady eliminovat.
Nelze tedy hovořit o čistce, bude to především o marketingu akcí, který by měl i v této době přesvědčit firmy o účasti na nich.

Chystáte v souvislosti s krizí nějaké korektury podzimních veletrhů či v příštím roce?

Korektury? Asi to není to úplně správné slovo. Spíš, jak jsem dříve uvedl, pořádný rozbor všeho, vyhodnocení co funguje a co ne a provést opatření, které by omezovaly dopady krize.

Myslíte, že je třeba mít o budoucnost veletrhů obavu?

O budoucnost veletrhů a výstav nemám obavy. Možná s výkyvy, ale stále zůstanou místem konkrétního setkání nejenom s klientem, ale i s přátelskou nebo nepřátelskou konkurencí, místem porovnání svého postavení mezi obdobnými. Místem společenského setkání lidí se společným zájmem, získání přehledu a nových zkušeností ve svém oboru. A já tomu držím palce.

URL adresa: http://www.euroexpo.cz/2-100079-asi-bych-mel-klepat-do-dreva
Vytištěno: 26.4.2025 v 05:27