Publikováno: 20.8.2009 00:00
Autor: EuroExpo
Každý veletrh je vždy odrazem ekonomické situace v prezentovaném oboru a jeho vývoji musí přizpůsobit svůj charakter i obsah. Každý organizátor veletrhů a výstav musí hledat vlastní cestu, jak zůstat zajímavým pro vystavovatele i návštěvníky, říká ing. Payerová, ředitelka Výstaviště České Budějovice.
Jak se vám jeví trendy veletrhů a výstav ve vaší veletržní organizaci za 1. pololetí v době ekonomické krize?
Podle dostupných informací je situace v ČR rozdílná na jednotlivých výstavištích i u jednotlivých výstav. V prvním pololetí jsme dramatické propady nezaznamenali a např. u výstavy HOBBY vzrostl - ve srovnání s předchozím rokem - počet návštěvníků. Pokles ekonomiky, který zasáhl řadu oborů, se u nás projevuje především snahou vystavovatelů šetřit na výdajích spojených s výstavami. Někteří objednávají například menší výstavní plochy, jiní jednodušší realizace výstavních stánků. Stěžejní je pro nás naše největší akce – Země živitelka. Je potěšující, že se nám letos podařilo docílit lepších výsledků než v roce 2008 ve všech hodnocených ukazatelích, tj. počet vystavovatelů i rozsah obsazené kryté i volné výstavní plochy. Naší snahou je přilákat minimálně stejný počet návštěvníků jako vloni. Vzhledem k atraktivním novinkám v odborném zaměření Země živitelky i vzhledem k nabídce odborného i kulturního doprovodného programu věříme, že i v tomto ukazateli bude naše společnost úspěšná.
Veletrhy jsou marketingovým produktem posilujícím značku. Myslíte si, že se na tom změní něco podstatného?
Význam veletrhů a výstav je daleko širší než jen posílení značek. Otázkou je, jak se bude vyvíjet vnější ekonomické prostředí, jak výrazně bude v některých oborech probíhat monopolizace, která jde vždy proti konkurenčnímu prostředí. Proto zastávám názor, že výstavy zaměřené na menší podnikatele ve vazbě na širokou veřejnost mají více šancí na úspěch.
Myslíte si, že se změní charakter a obsah i velkých veletrhů (MSV či Mezinárodní stavební veletrh Brno či Aquatherm, FOR ARCH apod.)?
Jedním z největších veletrhů je také Země živitelka, takže odpovídám na základě naší vlastní zkušenosti. Každý veletrh je vždy odrazem ekonomické situace v prezentovaném oboru a jeho vývoji musí přizpůsobit svůj charakter i obsah. Každý organizátor veletrhů a výstav musí hledat vlastní cestu, jak zůstat zajímavým pro vystavovatele i návštěvníky. Změna je přirozenou a nezbytnou součástí našeho života a proto musí být i součástí života každého veletrhu.
Objevil se názor, že budoucnost je v současné době ve spotřebitelských veletrzích, které by měly přilákat i „unavené“ lidi z obchodních center. Jaký je váš názor?
Naše společnost je dlouhodobě zaměřena na akce určené široké veřejnosti a současně dává velký prostor pro prezentaci malých českých firem. K tomu nabízí zajímavý a aktuální odborný i kulturní doprovodný program. Naše praktické zkušenosti potvrzují, že tato cesta má perspektivu i v dalších obdobích.
Myslíte si, že krize veletrhy a výstavy „pročistí“, že některé, např. menší výstavy a veletrhy zaniknou?
Myslím si, že tato situace nastane, dokonce si myslím, že se nemusí týkat jen malých výstav, ale i velkých veletrhů. Už nyní je zřejmé, že větší firmy, které mají lepší finanční zázemí, využijí krize ve svůj prospěch a například s pomocí dumpingových cen mohou před konkurenty získat značný náskok.
Chystáte v souvislosti s krizí nějaké korektury podzimních veletrhů či v příštím roce?
Náš kalendář výstav je v letošním i příštím roce zcela jasný. Hodláme i nadále naše tradiční výstavy rozvíjet. Naší snahou je být v prezentovaném tématu aktuální a smysluplný pro vystavovatele i návštěvníky.
Myslíte, že je třeba mít o budoucnost veletrhů obavu?
Nikdo z nás není sice prorokem, ale domnívám se, že i v horizontu několika let budou výstavy a veletrhy plnit nadále svou významnou funkci.